Stiltewandelingen



Stilte is niet de afwezigheid van geluid maar je niet laten afleiden door lawaai.
Nin Sheng

Stiltewandelingen

Korte wandeling 

Mindful wandelen met elkaar en toch alle aandacht voor rust, ruimte en stilte, voor jezelf en het aanwezig zijn in de natuur, Door het tempo eruit te halen, kalm en meditatief te lopen in stilte en je aandacht te richten op wat je ziet, hoort en voelt, kun je ervaren dat het rustiger wordt in je hoofd. Het helpt je om in het hier en nu te zijn. Het samen met anderen in stilte lopen versterkt deze ervaring. Je voelt meer verbinding met de natuur. Je maakt bewuster gebruik van je zintuigen: zien (ogen), horen (oren), ruiken (neus), voelen (tastzin) en proeven (mond, smaak). Je gedachten kunnen even gelaten worden voor wat ze zijn.



De laatste tijd wordt deze manier van wandelen bekender onder de term bosbaden (shinrin yoku – forest – bathing).  Wandelen in stilte en je onderdompelen in de beleving en de verbinding met de natuur is goed voor ons immuunsysteem, voor ons zenuwstelsel, onze bloeddruk en bloedsuiker spiegel. Het ontspant en werkt helend en herstellend voor lichaam en geest. 

Aan het begin ontvangt men een passend thema ter inspiratie mee voor onderweg. Duur: vanaf 30 tot 90 minuten, afhankelijk van het programma en de omgeving.
Eerstvolgende datum: zie Agenda

Heb je behoefte aan wat meer handvaten en begeleiding omdat je ergens mee worstelt of bij herstel/revalidatie? Reserveer dan een Wandelcoaching sessie.

De wandeling kan (op verzoek of binnen een workshop) uitgebreid worden met Mindful Movements / Chi Kung oefeningen vanuit de Chinese 5 elementenleer. Het element (en bijbehorende meridianen) van het betreffende seizoen zal vooral de aandacht krijgen. Daarbij worden bijpassende ademoefeningen gedaan en oefeningen om onze energie optimaal te laten stromen.

 

Lange stiltewandeling 
Ochtend – of dagprogramma of 2 daagse (vrijdagen / zaterdagen)
Soms begeleid ik ook langere tochten waarbij we in stilte lopen. Het tempo is gemiddeld, de afstanden zijn ca. 16 km per dag ( of ca 10 km indien dagdeel progr.). Ieder dagdeel beginnen we met een passende inleiding,  Chi Kung oefeningen, een gedicht en een intentie. We lopen in prachtige en zeer diverse natuur, vooral onverhard, weg van drukke routes en in gebieden die ik goed ken; het Rijk van Nijmegen, natuurgebied de Maashorst en het Groene Woud. Onze lunch nemen we zelf mee voor onderweg.  In de pauzes onderweg kunnen we onze ervaringen met elkaar delen. Wil je ook één of meer dagen de natuur in, lopen met een klein gezelschap en tegelijkertijd helemaal met jezelf kunnen zijn, even heerlijk offline zijn en je verbinden met de natuur? Onze telefoons worden ingeleverd bij aankomst en vervolgens is er alle tijd , ruimte en stilte om te genieten, mindful wandelen en de natuur volop kunnen ervaren. Een fijne manier om goed te gronden en bij jezelf thuis te komen. Wil je meer informatie en/of mogelijke individuele vertrekdata? Stuur een e-mail. Eerstvolgende vertrekdatum met een groepje: zie Agenda.

Wil je meer dagen wandelen in de winterzon, kijk eens bij: Yoga – en wandelvakanties

Meditatie avonden
Iedere 2e maandagavond van de maand: Meditatie avonden 
Iedere 4e maandagavond van de maand: eten & mindful lopen bij onze Sangha bijeenkomsten.

Stilte ochtend “Mindful morning”
Een rustige aangename ochtend in stilte met een wandeling, meditaties, adem en aandachtsoefeningen en een heerlijke eindontspanning.  Heb je hierin interesse, laat een berichtje achter zodat je informatie ontvangt zodra een nieuwe datum bekend is.
Eerstvolgende datum: zie Agenda

Workshop Chi Yoga
Eén of twee uur durende combinatie van Mindfulness, Yin Yoga, Do – In yoga en een vleugje Chi Kung; de adem – en  lichaamsoefeningen zijn passend bij het seizoen op dat moment.  Dit wordt een paar keer per jaar volgens de TCM / de Chinese 5 elementenleer aangeboden. Daarin kennen ze 5 seizoenen. Lees meer informatie: Chi Yoga
Eerstvolgende datum: zie Agenda

Adem & Ontspan
We beginnen met Mindful Walking waarbij we onze zintuigen bewust gaan gebruiken, activerende ademoefeningen doen en vervolgens meer rust en ontspanning gaan ervaren door liggend of zittend rustgevende ademtechnieken en een lichaamsscan.

Alle genoemde activiteiten kunnen ook op aanvraag voor privégroepen, instellingen of bedrijven gereserveerd worden.