Meditatie avonden

          Mindfulness  – Meditatie – Ontspanning

Iedere 2e woensdagavond van de maand een heerlijke ontspannen avond van 20.30 tot 22.00 uur in Oss. Deze zijn ook als losse les te reserveren. Kijk bij Tarieven voor meer informatie en in de Agenda voor de exacte lesdata.

Voorafgaande (van april tot oktober, mits goed weer) kun je meedoen met Mindful Walking in naast gelegen natuurgebied (van 19.30 – 20.15 uur). Na de stiltewandeling begint de les in de zaal.

Wat doen we:
Mindful Movements; rustige, meditatieve oefeningen in beweging waarbij we continue onze adem volgen.  Deze oefeningen zijn geschikt ter voorbereiding op de meditaties die daarop volgen; ze  maken ons lichaam soepel, de energiebanen vrij en onze geest kalmer.

Adem- en aandachtsoefeningen, diverse zitmeditaties, afgewisseld met mindful movements (beweegmeditatie) om het lichaam ontspannen en soepel te houden.

In meditatie smelt alles samen en dit brengt ons meer evenwicht (geestelijk en lichamelijk) en in contact met onszelf.  Meditaties  en oefeningen zijn per oefenavond afwisselend; soms in zit, soms in beweging, soms met muziek. Zowel zen als vipassana. We sluiten de les af met een uitgebreide (liggende) bodyscan.

Door milde bewegingen en het vrijmaken van de adem en de energie, krijg je op een ontspannen manier weer meer voeling met je lichaam, met jezelf in je lichaam: je vitale (levens)energie kan beter stromen. Het ervaren om meer in je lichaam te zijn, en bij je eigen gevoelens te komen, geeft je ook de mogelijkheid je grenzen te (her)kennen, te leren beschermen en meer te vertrouwen op jezelf. In de uitleg bij Mindfulness Basistraining kun je teruglezen wat de positieve effecten van meditatie kunnen zijn als je dit regelmatig beoefent.

In de meditaties word je je bewust van je innerlijke ruimte en stilte. Dat brengt je op een diepere laag in jezelf. Je zou dit verstilde beweging kunnen noemen. Er worden diverse toegankelijke vormen aangeboden waarmee je kunt ontdekken wat bij jou past. Zowel geschikt voor beginners om te leren mediteren als voor gevorderden om te blijven oefenen. Deze avonden bieden een goede aansluiting met begeleiding op de cursusinhoud van de Mindfulness trainingen; om tijdens of na een training je oefeningen voort te zetten.

Wat heb je nodig:
Makkelijke, loszittende kleding, warme sokken en eventueel een extra vest of trui en een flesje water. Neem ook je eigen matje, meditatiekussen (evt. een yogablok of bolster) en deken mee.

We hebben een ruime zaal tot onze beschikking met goede ventilatie en houden rekening met een max. aantal deelnemers zodat iedereen zeer ruime plaatsen heeft.