Hatha Yoga

Hatha Yoga in Oss

Goed voor ontspanning, stressvermindering en voor balans in lichaam en geest. We doen yogaoefeningen met aandacht voor evenwicht, lichaamshouding, spierversterking, algemene soepelheid, ademhaling en ontspanningsoefeningen.

Hatha betekent ‘zon’ (ha) en ‘maan’ (tha) in het Sanskriet en geeft aan dat het gaat om het vinden van evenwicht in tegenstellingen zoals lichaam & geest, gevoel & verstand, koud & warm, spanning & ontspanning. Deze vorm van yoga is de meest lichamelijke vorm en in het Westen het meest beoefend. De afwisselende soorten yinne en yange houdingen (in onze mild intensieve lessen soms met een vleugje Vinyasa Flow) en oefenseries zijn voor iedereen toegankelijk.

Kijk in het weekoverzicht naar het niveau per les.

Regelmatig wordt er een thema les verzorgd zoals Adem & Ontspanning (Dixhoorn), Krijgerhoudingen, Vinyasa Easy Flow, Chakra’s,  Meridiaanyoga, de 5 Tibetanen, Deugdenyoga, Yoga Nidra, Zonnegroet, Maangroet, het achtvoudige pad van Yoga, The flying Dragon flow, etc.

Yoga gaat over bewustwording van jezelf en de integratie tussen lichaam en geest. De aandacht wordt naar binnen gericht zodat we bewust worden van de constante stroom van gedachten in ons hoofd. Door yoga beoefening leren we onze geest tot rust te brengen en de stroom van gedachten die in onze geest aanwezig is, en die al onze aandacht opeist, stop te zetten. Door een gezond en soepel lichaam vinden we evenwicht tussen lichaam en geest en verenigen we deze. Zij zijn constant in wisselwerking.

Elke emotie of gedachte heeft zijn weerslag in het lichaam. Zij zetten zich vast in het lichaam. Maar ook andersom: door spanning en onbalans in het lichaam functioneren we niet optimaal. Als de organen, de energiestroom en de doorbloeding worden afgeremd en de spieren zijn gespannen en stijf, voel je je moe, gespannen of ziek. Door yoga kun je deze fysieke maar ook geestelijke spanning loslaten en komt er letterlijk en figuurlijk ruimte vrij.

Uit onderzoek is gebleken dat o.a. bij hart- en vaataandoeningen maar ook bij stress, burn-out of depressieve klachten het effect van het beoefenen van yoga zeer gunstig is. Zo daalt de bloeddruk en cholesterol en stijgt het welbevinden. Ook voor ouderen is yoga aan te raden. Naast de gezelligheid en de sociale contacten in en rond de les voorkomt men (dagelijkse) stijfheid, bevordert men het evenwicht, de stabiliteit, de algemene soepelheid, het welbevinden stijgt en vermindert eventuele (val)angst. Daarnaast werk je aan je concentratievermogen wat weer bijdraagt aan beter functioneren van de hersenen, meer ontspanning en een betere nachtrust.