Leefstijlcoaching

Mijn visie op een gezonde leefstijl gaat uit van de pijlers zoals in onderstaande Vitaliteitsschema en in het overzicht van Positieve Gezondheid te zien is. Soms loopt het op één of meer vlakken in je leven beter dan het andere. Als het op teveel onderdelen slechter gaat of structureel ongezond gaat worden of van kwaad tot erger (ziekmakend) en als je er zelf niet meer uit weet te komen, dan is het fijn om een leefstijlcoach te hebben die luistert, die je begrijpt en jou begeleidt op een manier die bij je past.

Bij Beweeg en Leef kun je terecht op diverse vlakken, zowel individueel als groepen. Door mijn specialisaties en jarenlange ervaring (ook in GLI) kunnen thema’s gecombineerd worden. We gaan samen aan de slag om weer in een gezonde balans te komen. Soms fijn om (al wandelend of fietsend) coachgesprekken te voeren maar soms kan een fysieke uitdaging (conditie en kracht, weer een gezond en fit lichaam, buitentraining) of een ontspanningssessie d.m.v. Yogatherapie, ademoefeningen of Shiatsu therapie een betere ingang zijn. Onderdelen kunnen door mij integraal worden ingezet en de ervaring leert (aantoonbaar uit onderzoek) dat een gecombineerde aanpak meer kans heeft op structureler en positief effect. We hebben zowel binnen als buiten mogelijkheden.
Het gaat om jouw wensen en behoeften. Wil je een individueel traject op maat of met sommige onderdelen aanhaken bij één van onze groepslessen? Het kan allebei. Jouw inzet en motivatie is leidend en de sleutel om op lange termijn structurele verbetering en een gezondere leefstijl te houden.

Wil je een fitter en gezonder fysiek lichaam, gezonder en bewuster gaan eten en/of wil je mentaal wat meer in beweging komen?

Heb je meer rust en ontspanning in lichaam en geest nodig of wil je juist een zetje krijgen om in actie te komen om bepaalde beslissingen te durven nemen of om hardnekkige gewoontes aan te passen?

Wat het ook is, bel of stuur een e-mail en laat me je coachvraag weten. Met een gratis intakegesprek kan ik je daarna een passend voorstel doen.
Door individuele sessies te combineren met één of meer van onze groepslessen of met buitentraining kan jouw coachtraject betaalbaar én succesvol zijn.

Een gezonde leefstijl is meer dan afvallen en wat aan beweging doen. Ik help je op weg en geef je veel tips en inzicht in een gezonde leefstijl, we doen veel oefeningen en we kijken samen een stap verder zodat je op lange termijn iets eraan hebt. Hoe komt het dat bepaalde gewoontes en overtuigingen zijn ontstaan? Hoeveel ontspanning neem je tussen de dagelijkse drukte door? Wat biedt jou zingeving? Kun je voldoende bijtanken in/na een stress periode? Hoe doe je dat het beste zodat het ook effectief is voor lichaam en geest? Hoe slaap je? Hoe is je mindset? Hoe is je voedingspatroon? Wat is gezond eten? Heb je mensen om je heen die je kunnen ondersteunen of motiveren?

Het begint bij bewustwording van hardnekkige of saboterende gedachten, overtuigingen en gevoelens. Die kunnen, als dit te lang duurt, voor negatieve patronen zorgen zoals je terug trekken, slechte voeding, niet meer van de bank af komen, steeds lustelozer worden, slechter slapen, etc. Ik help je om inzicht te geven in de werking van ons brein, de effecten van teveel of chronische stress, maar ook de effecten van beweging en van de juiste voeding. Samen maken we de weg vrij om gewoontes te veranderen en een nieuwe bewuste en gezonde leefstijl te ontwikkelen die niet kortdurend maar op lange termijn gericht is, waarbij jij je lekkerder gaat voelen in je lijf én in je hoofd. Een positieve gezondheid in bredere zin.

Indien nodig of gewenst, kan parallel lopend een voedingsadviestraject i.s.m. een (natuur)diëtist opgestart worden.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek

Heb je last van chronische klachten of aandoeningen, bijv. reumatische aandoeningen, diabetes type 2, overgewicht of astma/COPD, rug- of hoofdpijn, hart- en vaatziekten of depressiviteit?
Voldoende beweging, ontspanning en gezonde voeding hebben een positief effect op het ziekteverloop en spelen een belangrijke rol  voor ons immuunsysteem en in het voorkomen of het verminderen van gezondheidsklachten.

Als je chronische klachten hebt, beweeg je vaak onvoldoende (redenen kunnen zijn: angst voor nog meer last, te moe, teveel pijn, laag zelfbeeld), terwijl bewegen juist positieve effecten heeft net zoals dat een gezonde verantwoorde voeding ook positieve gezondheidseffecten levert. Het zorgt in veel gevallen voor behoud van gezondheid, maar ook voor een gunstiger beloop van ziekten, door onderzoek aangetoond bij onder meer suikerziekte, osteoporose (botontkalking), reuma en depressie. Naast deze positieve gezondheidseffecten verbetert bewegen de kwaliteit van leven maar ook het welbevinden en zelfvertrouwen in het algemeen. Door jezelf in beweging te zetten ( ook al zou je nog weinig motivatie of energie kunnen opbrengen, maar daar kom ik als beweegcoach om de hoek om je te helpen), komen er stofjes vrij in je hersenen waardoor je je beter gaat voelen, beter gaat presteren en weer uitdagingen aan durft te gaan, etc. Je komt uit de vicieuze cirkel en voorkomt dat je door inactiviteit meer psychische  en/of lichamelijke klachten gaat krijgen.

Ook bij net beginnende klachten ben je welkom. Preventie en voorkomen van erger is belangrijk. Naast beweging en voeding is (leren) ontspannen en aandachtstraining (Yoga en Mindfulness) een steeds belangrijker advies wat bij stress en chronische aandoeningen naar voren komt; het (beter) leren omgaan met  je grenzen, met pijn, zorgen of met veranderingen, met je lichaam en geest en de signalen daarvan leren herkennen en serieus nemen; bewuster bezig zijn en meer in het hier en nu (leren) zijn.

Zowel mijn kennis en ervaring als Sport- en Yogadocente, Shiatsu therapeute en als Mindfulness trainer zijn voor mij een belangrijke inspiratie én combinatie als het gaat om een bewuste en gezonde leefstijl. Ze passen goed binnen de pijlers (zie schema’s hiernaast) waarmee ik werk. Het in balans zijn, je gezond en gelukkig voelen draait niet om zo snel mogelijk afvallen of bepaalde diëten of trends volgen of je te laten leven door de drukte van alledag. 

Wil jij: wat meer onthaasten, voldoende aandacht geven aan je binnenwereld i.p.v. de buitenwereld, contact (leren) maken met je gevoelens en je werkelijke behoeftes, anders leren omgaan met pijn, verdriet of ongemak, meer actief buiten zijn en in aandacht (en wat minder online) gaan leven volgens wat jij nodig hebt en waar jij je goed bij voelt, waar jij blij van wordt, vanuit meer zelfcompassie je relaties met anderen verbeteren maar ook je manier van denken en je (eet)gedrag? Bel me en ik vertel je meer over de mogelijkheden en hoe ik je daarbij kan ondersteunen. Mijn begeleiding is concreet, betrokken, heel toegankelijk en betaalbaar.
Sommige onderdelen komen in aanmerking voor vergoeding vanuit de verzekering.

Door te werken op verbetering op één vlak; bijvoorbeeld jouw fysieke lichaam meer te laten bewegen en gezonder maken, kan het op een ander vlak ook fijner gaan voelen zoals rust in je hoofd, je minder moe voelen en gezonder willen gaan eten. Je ontvangt op alle vlakken tips en inzichten om vitaler, gezonder en gelukkiger te worden. 

Bewegen -verlaagt stress -verhoogt concentratie -geeft energie -helpt bij afvallen -is goed voor hart en bloedvaten -geeft een betere nachtrust
Beweeg en Leef!