Leefstijlcoaching

Mijn visie op een gezonde leefstijl gaat uit van de pijlers zoals in onderstaande Vitaliteitsschema en in het overzicht van Positieve Gezondheid is te zien. Soms loopt het op één of meer vlakken in je leven beter dan het andere. Als het op teveel onderdelen slechter gaat of structureel ongezond gaat worden of van kwaad tot erger (ziekmakend) en als je er zelf niet meer uit weet te komen, dan is het fijn om een leefstijlcoach te hebben die luistert, die je begrijpt en jou begeleidt op een manier die bij je past.

Bij Beweeg en Leef kun je terecht op diverse vlakken en door mijn specialisaties kunnen thema’s gecombineerd worden. We gaan samen aan de slag om weer in balans te komen. Soms fijn om (al wandelend of fietsend) een coachgesprek in de buitenlucht te voeren maar soms kan een fysieke uitdaging (conditietraining) of een ontspanningsbehandeling d.m.v. Yogatherapie, ademoefeningen of Shiatsu therapie een betere ingang zijn. Onderdelen kunnen door mij integraal worden ingezet. Het gaat om jouw wensen en behoeften. Jouw inzet en motivatie is leidend en de sleutel om op lange termijn structurele verbetering en een gezondere leefstijl te houden.

Wil je een fitter of gezonder fysiek lichaam of wil je mentaal wat meer in beweging komen?
Heb je meer rust en ontspanning in lichaam en geest nodig of wil je juist een zetje krijgen om in actie te komen om bepaalde beslissingen te durven nemen of om hardnekkige gewoontes aan te passen? Wat het ook is, bel op of stuur een e-mail en laat me je coachvraag weten.

Een gezonde leefstijl is meer dan afvallen en wat aan beweging doen. Wij kijken samen wat verder zodat je ook op lange termijn iets eraan hebt. Hoe komt het dat bepaalde gewoontes en overtuigingen zijn ontstaan? Hoeveel ontspanning heb je tussen de dagelijkse drukte door? Wat biedt jou zingeving? Kun je voldoende bijtanken in/na een stress periode? Hoe doe je dat het beste zodat het ook effectief is voor lichaam en geest? Hoe slaap je? Hoe is je mindset? Hoe is je voedingspatroon? Heb je mensen om je heen die je kunnen ondersteunen of motiveren?

Het begint bij bewustwording van hardnekkige of saboterende gedachten, overtuigingen en gevoelens. Die kunnen, als dit te lang duurt, voor negatieve patronen zorgen zoals je terug trekken, slechte voeding, niet meer van de bank af komen, steeds lustelozer worden, slechter slapen, etc. Ik help je om inzicht te geven in de werking van ons brein en samen maken we de weg vrij om gewoontes te veranderen en een nieuwe bewuste en gezonde leefstijl te ontwikkelen die niet kortdurend maar op lange termijn gericht is, waarbij jij je lekkerder gaat voelen in je lijf én in je hoofd. Een positieve gezondheid in bredere zin.

Indien nodig of gewenst, kan parallel lopend een voedingsadviestraject i.s.m. een (natuur)diëtist opgestart worden.

Maak een afspraak voor een vrijblijvend intakegesprek

Heb je last van chronische klachten of aandoeningen, bijv. reumatische aandoeningen, diabetes type 2, overgewicht of astma/COPD, rug- of hoofdpijn, hart- en vaatziekten of depressiviteit?
Voldoende beweging, ontspanning en gezonde voeding hebben een positief effect op het ziekteverloop en spelen een belangrijke rol  voor ons immuunsysteem en in het voorkomen of het verminderen van gezondheidsklachten.

Als je chronische klachten hebt, beweeg je vaak onvoldoende (redenen kunnen zijn: angst voor nog meer last, te moe, teveel pijn, laag zelfbeeld), terwijl bewegen juist positieve effecten heeft net zoals dat een gezonde verantwoorde voeding ook positieve gezondheidseffecten levert. Het zorgt in veel gevallen voor behoud van gezondheid, maar ook voor een gunstiger beloop van ziekten, door onderzoek aangetoond bij onder meer suikerziekte, osteoporose (botontkalking), reuma en depressie. Naast deze positieve gezondheidseffecten verbetert bewegen de kwaliteit van leven maar ook het welbevinden en zelfvertrouwen in het algemeen. Door jezelf in beweging te zetten ( ook al zou je nog weinig motivatie of energie kunnen opbrengen, maar daar kom ik als coach om de hoek om je te helpen), komen er stofjes vrij in je hersenen waardoor je je beter gaat voelen, beter gaat presteren en weer uitdagingen aan durft te gaan, etc. Je komt uit de vicieuze cirkel en voorkomt dat je door inactiviteit meer psychische  en/of lichamelijke klachten gaat krijgen.

Ook bij net beginnende klachten ben je welkom. Preventie en voorkomen van erger is belangrijk. Naast beweging en voeding is (leren) ontspannen en aandachtstraining (Yoga en Mindfulness) een steeds belangrijker advies wat bij stress en chronische aandoeningen naar voren komt; het (beter) leren omgaan met  je grenzen, met pijn, zorgen of met veranderingen, met je lichaam en geest en de signalen daarvan leren herkennen en serieus nemen; bewuster bezig zijn en meer in het hier en nu (leren) zijn.

Zowel de yogaleer, de 5 elemententheorie (TCM) en aandachtig leven vanuit de Mindfulnesstraditie is voor ons een belangrijke basis als het gaat om een  bewuste en gezonde leefstijl. Hiermee werken we aan de hand van de pijlers in de schema’s hiernaast.  Het in balans zijn, je gezond en gelukkig voelen draait bij ons niet om zo snel mogelijk afvallen of bepaalde diëten of trends volgen of je te laten leven door de drukte van alledag. Onze uitnodiging is om wat te onthaasten en eens naar binnen te gaan, om contact te maken met je gevoelens en behoeftes, om anders te leren omgaan met pijn of ongemak, om meer in aandacht (en wellicht minder online) te gaan leven zodat je kunt gaan zorgen voor wat jij echt nodig hebt en waar jij je goed bij voelt.

Door te werken op verbetering op één vlak bijvoorbeeld het fysieke lichaam meer te laten bewegen en gezonder te maken, kan het op een ander vlak ook fijner gaan voelen zoals rust in je hoofd, je minder moe voelen en gezonder willen gaan eten. Je ontvangt op alle vlakken tips en inzichten om vitaler, gezonder en gelukkiger te worden. 

Bewegen -verlaagt stress -verhoogt concentratie -geeft energie -helpt bij afvallen -is goed voor hart en bloedvaten -geeft een betere nachtrust
Beweeg en Leef!