Oefenavonden Mindfulness / Chi Yoga

    

Oefenavonden:  Mindfulness  – Meditatie – Energie – Ontspanning:

Iedere 3e woensdagavond van de maand wordt deze les aangeboden in combinatie met Chi Yoga:

een heerlijke ontspannen avond van 20.30 tot 22.00 uur in Oss.

 

Wat doen we:
Mindful Movements; rustige, meditatieve oefeningen in beweging waarbij we continue onze adem volgen.  Deze oefeningen zijn ook geschikt ter voorbereiding op de meditaties die daarop volgen; ze  maken ons lichaam soepel, de energiebanen vrij en onze geest kalmer. Ook beoefenen we bewegingen vanuit de Chi Yoga Flow

Lichaams-, adem -,  energetische-, en aandachtsoefeningen, afgewisseld zijn er bepaalde oefeningen vanuit Chi Kung, Yin Yoga en Do -in yoga

In meditatie smelt alles samen en dit brengt ons meer evenwicht (geestelijk en lichamelijk).  Meditaties  en oefeningen zijn per oefenavond divers en worden afgewisseld , soms in zit, soms in beweging, soms op muziek. Op het einde van de les een diepe eindontspanning (bodyscan).

        tai-chi-met-beweeg-en-leef                 Chi yoga flow met Beweeg en Leef

 

Beweeg en Leef: zowel fysiek als mentaal
 Als je leeft en beweegt, stroomt het…. je bloed, je adem,  je energie,  je bent op weg, onderweg, je denkt, voelt, ervaart, raakt geïnspireerd, maakt keuzes, je groeit en ontwikkelt…….
Ieder mens heeft zo zijn eigen ritme. Je dagelijkse of wekelijkse beoefening van Mindfulness en/of Chi Yoga helpt je preventief om het stromend, open en flexibel te houden, om in balans te blijven.

Maar soms loopt het niet zo lekker: er zijn opstoppingen, conflicten, tegenvallers, te veel gedachten, gepieker, pijn.  De beweging stokt, het ritme raakt verstoord. We voelen pijn (mentaal of fysiek), stijfheid of verdriet, we raken geblokkeerd en kunnen in een negatieve spiraal terecht komen. Hoe gaan we hiermee om? Chi Yoga en Meditatie kunnen dan ondersteunend zijn.

Door milde yogaoefeningen en het vrijmaken van de adem en de energie, krijg je op een ontspannen manier weer meer voeling met je lichaam, met jezelf in je lichaam: je vitale (levens)energie kan weer beter stromen. Het ervaren weer meer in je lichaam te zijn, en bij je eigen gevoelens te komen, geeft je ook de mogelijkheid je grenzen te kennen, te leren beschermen en meer te vertrouwen op jezelf. In de uitleg bij de Mindfulnesstraining kun je teruglezen wat de positieve effecten van meditatie kunnen zijn als je dit regelmatig beoefent.

In de meditaties word je je bewust van je innerlijke ruimte en stilte. Dat brengt je op een diepere laag in jezelf. Je zou dit verstilde beweging kunnen noemen. Er worden diverse vormen aangeboden waarmee je zelf kunt ontdekken wat bij jou past. Zo zijn er zit- en loopmeditaties, waarbinnen je leert ofwel op (één van) je zintuigen te mediteren, ofwel op je adem, ofwel op je denken, ofwel op alles wat zich op het moment aandient, enzovoorts.

De rustige losmakende lichaamsoefeningen, waarbij veel aandacht is voor de adem, helpen ons om lichaam en geest beter in harmonie te brengen. De geest komt zo al wat tot rust. Het wordt door de meeste cursisten als een prettige voorbereiding op een meditatie ervaren. Samen met de aansluitende meditaties wordt zo een vitale, milde, open levenshouding en dieper inzicht bevorderd.  Aan het einde van een les is er een diepe eindontspanningsoefening.

Meditatie bij Beweeg en Leef
Wat is meditatie?
Meditatie is het op een ontspannen manier onderkennen en observeren van wat er dan ook maar gebeurt, plezierig of onplezierig. Het is geen doel maar een middel of methode. We doen door het niet doen. Als je mediteert ga je waarnemen, je wordt toeschouwer. Met een open, aandachtige houding neem je alles in het hier-en-nu waar. Het enige wat gebeurt is dat er bewuste aandacht  is voor dat wat zich aandient in het moment. NU.

Positieve effecten De effecten van deze lessen, vooral als je probeert een aantal mindful movements en een meditatiemoment in je dagelijkse ritme in te passen (iedere dag een half uurtje is al ruim voldoende!) kunnen zijn:

kalmere geest
positievere levenshouding en zelfbeeld
betere concentratie
betere nachtrust
meer zelfvertrouwen
dichter bij jezelf en je gevoel kunnen blijven
vergroten van empatisch vermogen, (zelf)compassie
vergroten van flexibiliteit en emotionele stabiliteit
verminderen van angst, stress of stress gerelateerde klachten
minder last van piekeren
beter kunnen genieten en ervaren in het hier-en-nu.

Deze effecten zijn o.a. erg gunstig voor gezondheidsklachten zoals hoge bloeddruk; hart of vaatproblemen of psychische zoals stress gerelateerde of depressieve klachten of burn-out symptomen. Lees voor meer effecten de uitleg bij de basistraining Mindfulness.

Iedereen, ongeacht  niveau, leeftijd of lichte chronische klachten, kan meedoen. De lessen worden laagdrempelig aangeboden.


Wat heb je nodig?
Makkelijke, loszittende kleding, warme sokken en eventueel een extra vest of trui en een flesje water. Neem ook je eigen matje, kussentje (evt. een yogablok of bolster) en deken mee.

Data en lestijden: zie Lesrooster
Tarieven: zie http://www.beweegenleef.nl/beweging/tarieven-en-voorwaarden

Opgave via info@beweegenleef.nl of bel naar 06-41126286.

 

 

CONTACT

Beweeg en Leef
Centrum voor beweging, leefstijl en coaching

Diverse leslocaties in Oss en in de Maashorst

Correspondentieadres:
Postbus 488, 5340 AL Oss
06-41126286 - info@beweegenleef.nl

BTW: NL139488923B01 -KvK: 09217113

Bankrekening t.n.v. Beweeg en Leef
IBAN: NL34 KNAB 0255 3748 79

GRATIS PROEFLES

Bij Beweeg en Leef mag je altijd eerst vrijblijvend een GRATIS proefles volgen.

Kijk bij 'Lesrooster' voor keuze en meld je aan per email.

Op de hoogte blijven van onze activiteiten? Geef je dan op voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook