Basiscursus Mindfulness

Basiscursus Mindfulness

Regelmatig starten Basiscursussen Mindfulness  en Compassietrainingen (zie menu) op woensdagavonden (om de week les) of op afspraak (individueel).
Ook zijn er vervolg(oefen)groepen (zie menu) waar men (indien plaats) tussendoor kan instromen, ook voor zij-instromers.
Zie lesrooster voor actuele cursusdata, locaties en lestijden.

Interesse in een bedrijfstraining  “Mindfulness op de werkvloer”;  vraag hiervoor onze op maat beschreven informatie aan via info@beweegenleef.nl
Deze trainingen kunnen zowel op uw eigen locatie als op een andere gewenste locatie verzorgd worden.

Liever een compacte basistraining Mindfulness van 4 lessen  in een kleine (privé)groep of individueel? Deze starten zodra voldoende aanmeldingen. Ook kun je een training op maat laten verzorgen voor jezelf of een eigen groep(je) die je op afspraak kunt starten waar en wanneer het wenselijk is.


Mindfulness: met volle aandacht in dit moment

Gun jezelf eens de tijd om even stil te staan, je bewust te worden hoe je voelt, waarmee je bezig bent, waarom je doet wat je doet, wat je wensen zijn, hoe geaard je bent, etc. Door aan deze cursus deel te nemen kun je bewuster in het leven komen te staan, meer vanuit je lichaam en gevoel gaan ervaren en meer daarnaar gaan luisteren en handelen.
Effecten kunnen zijn dat je rustiger wordt, minder stress of zorgen ervaart, je beter kunt concentreren, je liefdevoller en minder (voor)oordelend naar je omgeving en jezelf kunt kijken. Vaak jagen we maar door en vliegt de week voorbij. Soms ben je volop op de automatische piloot bezig waardoor veel momenten van werkelijke beleving aan je voorbij gaan. Wil je dat echt zo? Kun je dan echt genieten?

Wil je liever bewuster in je dagelijkse leven functioneren, meer in het hier en nu aanwezig zijn waardoor je meer ieder moment beleeft en je daardoor prettiger in je vel gaat voelen, je rustiger wordt en beter gaat voelen wat je lichaam je zegt en beter kan luisteren naar wat je innerlijke stem je zegt? Wil je minder last van stress, gepieker of depressieve gevoelens? Schrijf je dan in voor deze cursus.

Bewustzijnstraining /Mindfulness-training is door westerse hulpverleners ontwikkeld uit eeuwenoude Boeddhistische aandachtmeditaties, met name Zen en Vipassana. In deze cursus leer je hoe je opener en bewuster in het leven kunt staan en minder vanuit (inadequate) automatische patronen hoeft te handelen. Je leert hoe je meer in het hier-en-nu kunt zijn en hoe je minder verzeild hoeft te raken in het verleden of je bezorgd maken over de toekomst.

“Prof. Dr. Anne Speckens, hoogleraar psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, doet onderzoek naar: ‘Waarom en hoe mindfulness werkt, weten we niet precies. Wel weten we dat mensen die veel piekeren, sneller depressief en angstig zijn. En mindfulness werkt goed tegen piekeren … Wie een paar keer depressief is geweest, heeft 90 procent kans om opnieuw een depressie te krijgen. Oefenen met mindfulness halveert die kans”

Wat is mindfulness?
Mindfulness is een manier om aandacht te geven, bewust, in dit moment, zonder oordeel “ aldus J. Kabat-Zinn, ontwikkelaar van Mindfulness Based Stress Reduction.

Aspecten van het beoefenen van mindfulness zijn:
Niet oordelen
Geduld
Acceptatie
Niet streven naar resultaat
Mild zijn
Loslaten
Humor
Luisteren
Mededogen

Mindfulness Beweeg en Leef  7-aspecten-van-mindfulness    Mindfulness Beweeg en Leef

Wat is meditatie?
Meditatie is het op een ontspannen manier onderkennen en observeren van wat er dan ook maar gebeurt, plezierig of onplezierig. Het is geen doel maar een middel of methode. We doen door het niet doen. Als je mediteert ga je waarnemen, je wordt toeschouwer. Met een open, aandachtige houding neem je alles in het hier-en-nu waar. Het enige wat gebeurt is dat er bewuste aandacht is voor dat wat zich aandient in het moment. NU. Door meditatie gaat de bloeddruk omlaag, de hartslag wordt rustiger, het immuunsysteem en het geheugen (de concentratie) wordt verbeterd.

Positieve effecten
De effecten van het dagelijks beoefenen van Mindfulness  (iedere dag een half uurtje is al voldoende!) kunnen zijn:

kalmere geest
positievere levenshouding en zelfbeeld
betere concentratie
betere nachtrust
meer zelfvertrouwen
dichter bij jezelf en je gevoel kunnen blijven
vergroten van empatisch vermogen, (zelf)compassie
vergroten van flexibiliteit en emotionele stabiliteit
verminderen van angst, stress of stress gerelateerde klachten
minder last van piekeren
beter kunnen genieten en ervaren in het hier-en-nu.

Positieve effecten  in welzijn en gezondheid
Door veel onderzoek is aangetoond dat dagelijkse Mindfulness training o.a. gunstig  blijkt voor gezondheidsklachten zoals hoge bloeddruk; hart of vaatproblemen of psychische zoals stress gerelateerde of depressieve klachten of  burn-out symptomen.

Het psychologische mechanisme houdt in dat mindfulnesstraining zorgt voor een verhoogde staat van ‘mindfulness’. Door het richten en reguleren van  aandacht, regulatie van emoties (controle over emoties krijgen), lichamelijk bewustzijn en verandering van het zelfbeeld, kunnen automatismen in gedrag losgelaten en dus veranderd worden. Er zijn aanwijzingen dat mindfulnesstraining een gunstige werking heeft op fysiologische aspecten als bloeddruk, hartslag en cortisolspiegel en op de immuunrespons. In een onderzoek bij gezonde personen vond men in de mindfulnessgroep een sterkere respons op een influenzavaccinatie dan in de controlegroep. Mindfulnesstraining brengt ook neurobiologische veranderingen op gang. Onderzoek naar de effecten op de hersenactiviteit liet zien dat de training zorgt voor een grotere activiteit in de prefrontale cortex, het deel van de hersenen dat betrokken is bij cognitieve en emotionele functies als beslissingen nemen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Uit MRI-onderzoek blijkt dat dagelijkse mindfulness beoefening er in acht weken voor zorgt dat de dichtheid van ‘grijze stof’ positief veranderd in delen van de hersenen die te maken hebben met leren en geheugen, de regulatie van emoties en het relativeringsvermogen. Dit zou het functioneren op deze gebieden verbeteren.

Iedereen, ongeacht leeftijd of lichte chronische klachten, kan meedoen. Het is een praktische cursus, vooral doen en ervaren. Mocht je zware depressieve of andere zware psychische klachten hebben, neem dan contact op voor toelichting en een passend advies. Het is geen therapie of praatgroep. Heb je al ervaring met Mindfulness of elders een basiscursus gevolgd en wil je graag blijven oefenen in groepsverband, kom dan eens meedoen met één van onze vervolg oefengroepen of neem deel aan de Vervolgtraining met het thema “Compassie & Verbindende Communicatie”.

De cursussen (basis en vervolg) worden gegeven door Ellen Korstanje. Zij is een ervaren HBO – gecertificeerd Mindfulness & Compassietrainer en staat ingeschreven bij de beroepsvereniging voor Mindfulness (VVM).

Meditatie bij Beweeg en Leef   Mindfulness Beweeg en Leef   stiltewandeling Beweeg en Leef  stiltewandeling herfst 2012 Beweeg en Leef

Cursusonderdelen o.a:
Mindfulnessoefeningen o.a. aandacht, energie, adem ( incl. mp3 bestanden voor thuis)
Mindful Movements
Meditaties: diverse vormen waaronder loop (kinhin), zit (zazen) – vipassana
Themalessen: bijv.  een stiltewandeling, een beweegmeditatie of Mindful eten: eetpatronen, gezonde, bewuste voeding en voorbereiding, incl. het mindful nuttigen van hapjes
Ontspanning: tips en oefeningen
Bespreking en reflectie rondom de aangeboden bijbehorende theorie ( incl. hand-out per les)
Algemene  tips en adviezen
Huiswerkopdrachten (ontvang je na afloop van ieder les mee naar huis)

Wat heb je nodig?
Voldoende motivatie, óók om thuis de oefeningen te doen en het huiswerk te maken.
Makkelijke, loszittende kleding, warme sokken en eventueel een extra vest of trui.  In een juiste meditatiehouding is het belangrijk dat de rug rechtop is. Gezien men tijdens sommige oefeningen voor langere tijd stilzit, is het prettig om de juiste zithouding te vinden. Meestal zit men in lotushouding (voeten gekruist / kleermakerszit) op een iets verhoogd oppervlak (meditatiekussentje). Echter, die houding is niet voor iedereen weggelegd. Het is minder belangrijk hoe je benen liggen, staan of steunen en waarop je zit. Het dient vooral voor iedereen toegankelijk te zijn. Gewoon rechtop op een stoel zitten gaat dus ook prima. Krukjes zijn aanwezig in de ruimte.

Cursusprijzen: vraag het  informatieformulier aan


Cursusdata: zie lesrooster of op aanvraag

Inschrijven of aanvraag informatieformulier kan via het opgaveformulier (klik op: CONTACT) of info@beweegenleef.nl of bel naar 06-41126286.

CONTACT

Beweeg en Leef
Centrum voor beweging, leefstijl en coaching

Diverse leslocaties in Oss en in de Maashorst

Correspondentieadres:
Postbus 488, 5340 AL Oss
06-41126286 - info@beweegenleef.nl

BTW: NL139488923B01 -KvK: 09217113

Bankrekening t.n.v. Beweeg en Leef
IBAN: NL34 KNAB 0255 3748 79

GRATIS PROEFLES

Bij Beweeg en Leef mag je altijd eerst vrijblijvend een GRATIS proefles volgen.

Kijk bij 'Lesrooster' voor keuze en meld je aan per email.

Op de hoogte blijven van onze activiteiten? Geef je dan op voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook