Hatha Yoga

yoga krijger

Hatha Yoga

Goed voor ontspanning, stressvermindering en voor balans in lichaam en geest. We doen yogaoefeningen met aandacht voor evenwicht, lichaamshouding, spierversterking, algemene soepelheid, ademhaling en ontspanningsoefeningen.

Zowel reguliere lessen (zie lesrooster) als losse workshops op aanvraag.

De yogavormen die ook bij Beweeg en Leef worden gegeven:

Hatha Yoga (in het lesrooster staat zwaarte/niveau per groep genoemd)

Easy Vinyasa Yoga  ( geen groep op dit moment / wel wordt deze vorm soms in de lessen verwerkt, met name donderdagavond 20.15 – 21.15 uur)

Chi Yoga (zie aanbod)

Yin Yoga (deze vorm wordt in de Chi Yoga les gebruikt. Het zijn voornamelijk zit- of lighoudingen waarin je wat langer vertoeft)

Hatha betekent ‘zon’ (ha) en ‘maan’ (tha) in het Sanskriet en geeft aan dat het gaat om het vinden van evenwicht in tegenstellingen zoals lichaam & geest, gevoel & verstand, koud & warm, spanning & ontspanning. Deze vorm van yoga is de meest lichamelijke vorm en in het Westen het meest beoefend. De afwisselende soorten houdingen (in onze lessen soms met een vleugje Vinyasa Flow)  en oefenseries zijn voor iedereen toegankelijk, ongeacht leeftijd of niveau. Iedereen kan meedoen en binnen zijn/haar eigen grenzen werken.

Regelmatig wordt een thema les gegeven zoals Adem & Ontspanning (Dixhoorn), Krijgerhoudingen, Vinyasa  Easy Flow series, Chakra series,
Meridiaanyoga, de 5 Tibetanen, Deugdenyoga, Yoga Nidra, Zonnegroet, Maangroet, het achtvoudige pad van Yoga, etc.

Yoga gaat over bewustwording van jezelf en de integratie tussen lichaam en geest. De aandacht wordt naar binnen gericht zodat we bewust worden van de constante stroom van gedachten in ons hoofd. Door yoga beoefening leren we onze geest tot rust te brengen en de stroom van gedachten die in onze geest aanwezig is, en die al onze aandacht opeist, stop te zetten. Door een gezond en soepel lichaam vinden we evenwicht tussen lichaam en geest en verenigen we deze. Zij zijn constant in wisselwerking.

Elke emotie of gedachte heeft zijn weerslag in het lichaam. Zij zetten zich vast in het lichaam. Maar ook andersom: door spanning en onbalans in het lichaam functioneren we niet optimaal. Als de organen, de energiestroom en de doorbloeding worden afgeremd en de spieren zijn gespannen en stijf, voel je je  moe, gespannen of ziek. Door yoga kun je deze fysieke maar ook geestelijke spanning loslaten en komt er letterlijk en figuurlijk ruimte vrij.

Yoga bij Beweeg en Leef   Yoga bij Beweeg en Leef

Er worden voornamelijk lichaamsgerichte oefeningen (asana’s) gedaan en tegelijkertijd is er veel aandacht voor adem (pranayama) en ontspanning. Zo komt er een goede, diepere doorstroming in het lichaam, werken we aan onze algemene soepelheid en kunnen we balans vinden in lichaam én geest. Daarnaast zijn er evenwichtsoefeningen en spierversterkende oefeningen. Aan het einde van iedere les is er een diepe eindontspanning.

Yoga Beweeg en Leef       Yoga Oss Beweeg en Leef      Yoga Oss Beweeg en Leef      Yoga Oss Beweeg en Leef

Voor wie
Iedereen, ongeacht leeftijd of lichamelijke klachten / beperkingen, kan yoga beoefenen en met onze lessen meedoen. Sommige lesuren zijn wat intensiever qua inspanning. Dit is op het lesrooster terug te lezen. Vinyasa Easy Flow is intensiever dan Hatha Yoga. Voor ouderen of mensen  met bepaalde klachten of ziekte of als je vooral ontspanning in een les wilt ervaren,  zijn er ook lesuren die minder intensief zijn (Chi Yoga; een combinatie van Yin Yoga, Mindfulness, Chi Kung, Do-in Yoga; zie lesrooster).

Uit onderzoek is gebleken dat o.a. bij hart- en vaataandoeningen maar ook bij stress, burn-out of depressieve klachten  het effect van het beoefenen van yoga zeer gunstig is. Zo daalt de bloeddruk en cholesterol en stijgt het welbevinden. Ook voor ouderen is yoga aan te raden. Naast de gezelligheid en de sociale contacten in en rond de les voorkomt men (dagelijkse) stijfheid, bevordert men de algemene soepelheid, het welbevinden stijgt en vermindert eventuele (val)angst. Daarnaast werk je aan je concentratievermogen wat weer bijdraagt aan beter functioneren van de hersenen en een betere nachtrust.

yoga 50+

Wat heb je nodig?
Er is geen speciale uitrusting nodig, comfortabele kleren en warme sokken zijn voldoende. Je kunt zelf een yogamatje meenemen. Mocht dat niet direct mogelijk zijn, dan zijn er altijd matjes bij ons te leen. Ook zijn in onze lessen dekentjes en kussentjes aanwezig.

Lestijden, locaties en cursusprijzen: zie Lesrooster en locaties en Lestarieven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONTACT

Beweeg en Leef
Centrum voor beweging, leefstijl en coaching

Diverse leslocaties in Oss en in de Maashorst

Correspondentieadres:
Postbus 488, 5340 AL Oss
06-41126286 - info@beweegenleef.nl

BTW: NL139488923B01 -KvK: 09217113

Bankrekening t.n.v. Beweeg en Leef
IBAN: NL34 KNAB 0255 3748 79

GRATIS PROEFLES

Bij Beweeg en Leef mag je altijd eerst vrijblijvend een GRATIS proefles volgen.

Kijk bij 'Lesrooster' voor keuze en meld je aan per email.

Op de hoogte blijven van onze activiteiten? Geef je dan op voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook