Nordic Walking

 


Nordic Walking met Beweeg en Leef - winter Herperduin

Nordic Walking

 

– Techniek training:
Dit wordt regelmatig of op aanvraag aangeboden. Dit zijn een aantal  lessen om de basistechniek van het lopen met poles aan te leren.
– Doorloopgroep:
Om de week; techniek training, conditietraining, lekker doorlopen en lichaamsoefeningen in de prachtige natuur omgeving Oss.

Nordic Walking is een intensieve manier van wandelen, met weinig blessures. Dit komt doordat het gebruik van veel lichaamsdelen direct zorgt voor minder druk op de gewrichten, waardoor je minder snel last hebt van je enkels, knieën, heupen en rug.

Behalve de beenspieren, train je bij Nordic Walking ook de armen, de nek, de schouders en de bovenrug. Met het trainen van deze spieren kunnen chronische klachten als rugpijn en RSI worden voorkomen.

Daarnaast werkt Nordic Walking erg goed tegen overgewicht. Door intensief gebruik te maken van alle spieren in het lichaam worden veel calorieën verbrand.

Nordic Walking verbetert het uithoudingsvermogen aanzienlijk. Je voelt je een stuk fitter en bent minder vaak vermoeid.

Nog een paar voordelen van het gebruik van poles:

  • Bij Nordic Walking zijn 80% van al de spieren actief;
  • Het caloriegebruik per uur is 400. Bij Sportief Wandelen (wandelmarstempo) is dit 280;
  • De hartslag ligt per minuut 10 tot 15 slagen hoger dan bij gewoon wandelen, waardoor de belasting op het hart-longsysteem toeneemt;
  • Ondanks de grotere effecten op het lichaam is de ervaren intensiteit echter niet groter. Dit komt omdat de belasting meer over heel het lichaam verdeeld wordt.
  • De rug- , schouder- en armspieren worden intensiever gebruikt.
  • Doordat er veel beweging is van het bovenlichaam helpt het goed bij vastzittende spieren en gewrichten van de nek- en borstwervelkolom.
  • Whiplashklachten en RSI verminderen met Nordic Walking;
  • Mensen met een slechte houding zijn zeer gebaat met deze manier van bewegen doordat het de spieren van de borstwervelkolom versterkt. Er is constant een strekking van dit gedeelte van het lichaam
  • Doordat de belasting van de benen overgenomen wordt door het bovenlichaam is het zeer geschikt bij klachten van heup-, knie- en enkelgewrichten.
  • Bij overgewicht doet Nordic Walking de belasting op lage rug, heupen, knieen en enkelgewrichten verminderen;
  • Artrose van deze gewrichten waarbij de loopafstand verminderd is, is positief te beïnvloeden;
  • Ook na operaties van deze gewrichten kan Nordic Walking als een onderdeel van het revalidatieproces of als mogelijke sportbeoefening ingezet worden. Vergroting van beweeglijkheid, spierkracht, evenwicht, coördinatie en uithoudingsvermogen zijn de effecten;
  • Evenwichtsproblemen zijn beter op te vangen door het gebruik van de wandelpoles;
  • Bij dyslexie om de samenwerking van de linker en rechterhersenhelft beter te laten funktioneren.
  • Ook andere neurologische stoornissen waarbij de coördinatie verminderd is helpt Nordic Walking. Te denken valt na een niet te groot herseninfarct en de ziekte van Parkinson;
  • Bij bekkeninstabiliteit tijdens of na een zwangerschap wordt door gebruik-making van de poles meer evenwicht aan het lichaam gegeven, waardoor dit een uitstekend vorm van bewegen is om spieren weer sterker te maken en de loopafstand te vergroten.

 

Beweeg en Leef biedt regelmatig techniektraining aan die ook geschikt is als je je loop/armzwaaitechniek weer ‘es wat wilt opfrissen. Behalve instructies ook aandacht voor lichaamsoefeningen en het maken van de nodige kilometers.

Poles zijn eventueel beschikbaar.
Wacht, om teleurstelling te voorkomen, niet te lang met reserveren gezien de beschikbare sets.
We lopen o.a. aan de Maas en door de bossen van Herperduin of de Maashorst.
Start zodra voldoende deelnemers of op individuele basis. Geef je dus alvast op indien interesse. Daarna is aansluiting mogelijk bij de doorloopgroep.

Doorloopgroep:
maandagochtend om de week / professionele en persoonlijke begeleiding
6 euro per les / het hele jaar door / voor iedereen met enige basistechniek

Lesdata: zie lesrooster

Aanmelden? info@beweegenleef.nl of 06-41126286. Tussentijds instromen of een losse les is mogelijk indien plaats.

 

 

 

Nordic Walking met Beweeg en Leef in de Maashorst

Nordic Walking Maashorst winter Beweeg en Leef

 

 

 

CONTACT

Beweeg en Leef
Centrum voor beweging, leefstijl en coaching

Diverse leslocaties in Oss en in de Maashorst

Correspondentieadres:
Postbus 488, 5340 AL Oss
06-41126286 - info@beweegenleef.nl

BTW: NL139488923B01 -KvK: 09217113

Bankrekening t.n.v. Beweeg en Leef
IBAN: NL34 KNAB 0255 3748 79

GRATIS PROEFLES

Bij Beweeg en Leef mag je altijd eerst vrijblijvend een GRATIS proefles volgen.

Kijk bij 'Lesrooster' voor keuze en meld je aan per email.

Op de hoogte blijven van onze activiteiten? Geef je dan op voor de nieuwsbrief en volg ons op Facebook